Skolestarten kan være en udfordrende tid for både børn og forældre. Hvis dit barn virker bekymret, har ondt i maven, eller trækker sig socialt, kan det være tegn på, at de ikke trives i skolen. Det er vigtigt at lytte til din intuition og handle, hvis du fornemmer, at noget er galt. Mange børn vælger ikke at dele deres bekymringer, hvilket kan gøre det svært at opdage, hvordan de virkelig har det. Her er fem tegn, du skal være opmærksom på, og råd til, hvordan du bedst kan støtte dit barn gennem denne svære tid.
5 tegn på at dit barn ikke trivedes i skolen
- Dit barn virker bekymret for at skulle i skole, har allerede ondt i maven eller virker stille og indadvendt.
- Dit barn har ikke taget initiativ til aftaler med andre børn i sommerferien, og er heller ikke blevet spurgt.
- dit barn er begyndt at reagere meget vredt på små krav
- Undviger dit barn, hver gang, du spørger ind til, hvordan det går
- Er dit barn begyndt at lyve?
Der kan være mange årsager til at dit barn er i mistrivsel, men hvis din intuition fortæller dig, at dit barn ikke trivedes er det vigtigt at gøre noget ved det.
Mange børn vælger ikke at fortælle, hvordan de egentlig har det i skolen eller derhjemme, fordi det, ikke at have masser af venner, klare sig godt i skolen eller have den perfekte familie er forbundet med noget skamfuldt.
Jeg har lavet meget trivselsarbejde på flere skoler og gymnasier og oplever en masse skjulte usunde dynamikker.
De går lidt hvileløst rundt på skolen, bliver på deres plads i klassen, skærmer sig bag telefonen for ikke at nogen skal ligge mærke til den ensomhedsfølelsen de går rundt med. Der er ofte også meget hård tone blandt eleverne og det, der skal til for at være inde i den populære gruppe er ikke altid sundt. Det er ofte forbundet med, at du skal være alt andet end den du er inderst inde.
Gode råd til dig som forældre
Vær meget varsom med at sige “Hvorfor spørger du ikke bare den og den” eller “Hvorfor tager du ikke selv initiativ til at være sammen med nogen?!”.
Hvis det var så nemt, havde de allerede gjort det. Vis i stedet, at du er der, og forsøg igennem forståelse og anerkendelse hvor svært det må være.
Hvad er der sket – der må være sket noget, når du er irriteret, vred, ked af det. Nogen gange ved barnet det faktisk ikke helt selv, fordi der er så mange skjulte dynamikker i det sociale rum. Derfor forsøg fortæl barnet at du ikke vil forsøge at fixe barnets problemer, men du er her for at lytte.
Det er blot nogen ud af flere eksempler, der kan være afgørende for at de barn føler sig set, hørt og forstået.